Sök:

Sökresultat:

870 Uppsatser om Nordiska multinationella företag - Sida 1 av 58

Ett glokalt va?xelspel fo?r ett multinationellt fo?retag : En studie om branding-arbetet fo?r Post-it pa? den nordiska marknaden

Datum: 15/1/2015Niva?: Kandidatuppsats 15 hp, Fo?retagsekonomi C, HT 14 Fo?rfattare: David Norman, Johan Rappling Handledare: Jukka Hohenthal Titel: Ett ?glokalt? va?xelspel fo?r ett multinationellt fo?retag - En studie om branding- arbetet fo?r Post-it pa? den nordiska marknadenSyfte: Syftet med denna studie a?r att visa hur branding-arbetet ser ut fo?r ett globalt varuma?rke, a?gt av ett multinationellt fo?retag, pa? den nordiska marknaden samt till vilken grad marknadschefer fo?r ett varuma?rke av denna typ a?r fria att lokalanpassa brandingen. Fo?rhoppningen a?r att denna fallstudie ska fungera som ett komplement till ra?dande studier inom glokalisering.Teori: Uppsatsens teoretiska referensram besta?r av erka?nda koncept inom marknadsfo?ringsomra?det sa?som global branding, glokalisering och produktlivscykeln men a?ven Hofstedes kulturella dimensioner. Metod: En kvalitativ fallstudie fo?r det multinationella fo?retaget 3Ms varuma?rke Post- it har utfo?rts.

Expatriater - "Does one size fit all?"

Anva?ndandet av expatriater i multinationella fo?retag har setts o?ka trots utbredd kritik mot expatriaten som strategi. Syftet med studien a?r att underso?ka detta dilemma och huruvida andra typer av utlandsuppdrag kan ersa?tta de kritiserade expatriaterna och de funktioner dessa fyller.Expatriatens fo?rtja?nst har i studien fra?mst utva?rderats utifra?n de funktioner den fyller, framfo?r de kostnader den medfo?r. Fo?r bredd i situationer och djup fo?rsta?else fo?r fenomenet har kvalitativa intervjuer genomfo?rts med sammanlagt nio respondenter fra?n fem svenska multinationella fo?retag.Studien visar att andra former av utlandsuppdrag inte anva?nds av fo?retag som alternativ strategi fo?r expatriaten och de funktioner den fyller.

Det nya nordiska köket

Tio etablerade kockar signerade 2004 ett köksmanifest med en ambition att kunna stÀrka bilden av det nordiska köket. Detta manifest initierade ett projekt tvÄ Är senare med mÄlet att utveckla regionen Norden.Syftet med examensarbetet var att undersöka vad som menas med det nya nordiska köket, och att ta reda pÄ vad det nya nordiska köket innebÀr för den nordiska matkulturen.För att klarlÀgga det nya nordiska kökets identitet gjordes en dokumentanalys pÄ köksmanifestet och tre av de tio kockarnas restaurangers menyer. Genom att undersöka den nordiska mathistorien och vilka förutsÀttningar som regionen erbjuder, skapas underlag för att kunna analysera manifestet och de utvalda restaurangerna.De tre utvalda kockarna Àr ambassadörer för det nya nordiska köket och har erhÄllit utmÀrkelser som visar att de driver framgÄngsrika nordiska restauranger.Det nya nordiska köksmanifestet Àr strukturerat punktvis och beskriver vad det nya nordiska köket skall representera. I resultatet har manifestets innehÄll analyserats och detta har gett en klarare bild av detta. UtifrÄn den analys som genomförts gÄr det att konstatera att de nordiska rÄvarorna och tillagningsmetoderna stÄr i majoritet pÄ de menyer som Äterfinns pÄ respektive restaurangs hemsida..

Internationalisering av familjea?gda fo?retag : Skiljer sig graden av internationalisering mellan familjea?gda och icke familjea?gda fo?retag?

Ma?nga fo?retag i Sverige a?gs och kontrolleras av familjer. Familjer som a?gare skiljer sig fra?n andra a?gare och har ett mer la?ngsiktigt synsa?tt samt ett mindre risktagande. Syftet med arbetet a?r att underso?ka om och i sa? fall hur familjea?gda fo?retag skiljer sig mot icke familjea?gda fo?retag vad ga?ller internationaliseringsgrad och geografisk diversifiering.

Elpriserna pÄ den nordiska elbörsen : Prognosmodellering med hjÀlp av ARIMA-modeller

Med globaliseringen ökar antalet multinationella företag vilket medför att mÄnga varumÀrken byter nationalitet nÀr fusioner och förvÀrv genomförs. MÄnga varumÀrken marknadsförs i sin tur med sitt ursprung vilket skapar ett potentiellt problem kring tvetydighet. Studier visar att ett varumÀrkes ursprung kan pÄverka konsumenter i deras köpbeslutsprocess dÄ bland annat stereotyper om lÀnder spelar in. Uppsatsens problemformulering Àr: Vilken betydelse har brand origin för globala varumÀrken som Àgs av multinationella företag? Huvudsyftet Àr att undersöka varumÀrkens brand origin avseende hur konsumenterna uppfattar dem samt hur företagen marknadsför dem.

Bakomliggande motiv till sponsring : En fallstudie i varför svenska multinationella företag sponsrar elitidrottsföreningar.

Vi har i denna studie beskrivit och förklarat vilka bakomliggande motiv multinationella företag har dÄ de vÀljer att sponsra elitidrottsföreningar. Hypotesprövning visar att exponering -good citizen -personal och relationsmotivet, Àr motiv till varför svenska multinationella företag sponsrar elitidrottsföreningar.Vad gÀller exponeringsmotivet har vi kommit fram till att svenska multinationella företag ser sponsringen som ett tillfÀlle att bli exponerade i olika medier i samband med exempelvis ishockeymatcher. VÄr studie visar att dÄ ett företag vÀljer att sponsra utifrÄn ett good citizen-motiv handlar detta om att de vill bidra med nÄgot till samhÀllet utöver den företagsmÀssiga verksamheten. Multinationella företag vill uppfattas som en god samhÀllsmedborgare som stöttar föreningar med koppling till regionen. Vidare visar studien Àven att personalmotivet som motiv till sponsring beskriver att multinationella företag sponsrar idrottsföreningar eftersom företagen vill skapa en ökad sammanhÄllning inom sin egen personalstyrka genom att kunna erbjuda exempelvis matchbiljetter.

Repatriering i nordiska företag : VÀrdet av ÄtervÀndande medarbetare

En stor mÀngd tidigare forskning slÄr fast att företag brister i sitt arbete med repatrieringsprocessen, vilket Àr varför mÄnga ÄtervÀndande medarbetare lÀmnar företagen efter avslutat utlandsuppdrag. Denna studie syftar till att undersöka hur situationen ser ut i nordiska företag idag och om företagens arbete skiljer sig beroende pÄ deras storlek. För att kunna fastslÄ hur situationen ser ut generellt studeras detta med hjÀlp av en enkÀtundersökning som skickas ut till samtliga bolag med utlandsverksamhet noterade pÄ de ledande nordiska börserna. I resultatet framgÄr att de nordiska företagen har anammat en del ÄtgÀrder för att förbÀttra repatrieringsprocessen. Det framgÄr Àven att större företag Àr generellt bÀttre pÄ att ta hand om ÄtervÀndande individer, jÀmfört med smÄ nordiska företag..

En nordisk boom i Japan. En sprÄkvetenskaplig analys av Nordenbilden i japansk nyhetsmedia och reselitteratur

PÄ senare Är har intresset för Norden och nordiska varor exploderat i Japan och allt fler nordiska företag vÀljer att introducera sig pÄ den japanska marknaden. Den hÀr tvecklingen har kallats ?en nordisk boom? i japansk media. Syftet med uppsatsen var att undersöka Japans bild av de nordiska lÀnderna genom frÄgestÀllningarna ?vad Àr den nordiska boomen?? och ?kan man se nÄgonpÄverkan frÄn den nÀr det gÀller Norden som resmÄl??.

Budgetlös styrning : en fallstudie av Handelsbanken

Budgeten a?r ett vanligt fo?rekommande styrmedel i fo?retag idag, dock har dess roll och va?rde fa?tt skarp kritik fra?n flera ha?ll. Det finns mycket forskning kring fo?r- och nackdelar med budget och a?ven kring alternativa styrverktyg, men endast lite material kring vad budgetlo?sa fo?retag anva?nder i praktiken.  Syftet med uppsatsen har varit att beskriva och fo?rklara den budgetlo?sa styrningen, samt varfo?r fo?retag fra?nga?r den fasta a?rsbudgeten.

Performance Control in Multinational Corporations - A case study of SCA Packaging

Syftet med uppsatsen Àr att öka förstÄelsen för aspekter gÀllande ekonomistyrning och dess utveckling gÀllande alternativa mÀtmetoder i multinationella företag pÄ dagens mogna marknader. De teorier som anvÀnds Àr ekonomistyrning i allmÀnhet relaterat till ekonomistyrning i multinationella företag samt presentation av traditionella och nya mÀtmetoder. Vi har utgÄtt frÄn en modell av Anthony & Govindarajan, vilken vi sedan utvecklat till ett teoretiskt ramverk. VÄr studie bygger pÄ intervjuer med 17 personer pÄ olika nivÄer och i olika positioner inom vÄrt fallföretag SCA Packaging. Dessa personer har befunnit sig i Sverige, Tyskland, Storbritannien och pÄ huvudkontoret i Bryssel.

FramgĂ„ngsfaktorer för multinationella nybyggare : En komparativ studie av Cramos och Volvo Lastvagnars expansion i Östeuropa

I denna uppsats undersöks viktiga framgĂ„ngsfaktorer vid internationell expansion pĂ„ tillvĂ€xtmarknaderna i centrala Östeuropa. Expansionsprocesserna hos Cramo och Volvo Lastvagnar jĂ€mförs med utgĂ„ngspunkt i ett teoretiskt ramverk dĂ€r Uppsala-modellen stĂ„r i centrum, kompletterad med grundlĂ€ggande teoretiska förutsĂ€ttningar avseende egna etableringar respektive företagsförvĂ€rv samt avseende tillvĂ€xtmarknader. Studien inriktar sig pĂ„ huvud-kontorens perspektiv, och det empiriska underlaget bestĂ„r av intervjuer med de huvudansvariga cheferna inom Cramo och Volvo Lastvagnar. De viktiga framgĂ„ngsfaktorer som analysen resulterar i Ă€r:Tidig etablering har inneburit klara fördelar för bĂ„da företagen.För ett uthyrningsföretag inom byggbranschen som Cramo har det varit viktigt att vĂ€xa klustervis. För ett produktionsföretag inom transportbranschen som Volvo Lastvagnar har det varit viktigt att Ă€ga bĂ„de försĂ€ljningskanaler och eftermarknadskanaler.Kontakter Ă€r generellt sett viktiga inom ett land.VarumĂ€rket och att synas Ă€r viktigt.Eget engagemang i och aktivt internaliserande av kunskap frĂ„n det relevanta nĂ€tverket Ă€r nödvĂ€ndigt..

Distributionskontroll : Eller kontrolldistribution?

Denna undersökning behandlar vilka faktorer som pÄverkar multinationella tillverkande företag nÀr de vÀljer att placera kontrollen över sin internationella fysiska distribution (IPD) hos moderbolaget eller det utlÀndska dotterbolaget.Undersökningen Àr genomförd hos sju elektroniktillverkande företag i StockholmsomrÄdet. Datainsamlingen har frÀmst skett genom kvalitativa intervjuer med utvalda personer anstÀllda pÄ företagen, samt via elektroniska kÀllor som tillhandahölls av företagen.Undersökningen syftar till att analysera faktorer som pÄverkar multinationella företag nÀr de vÀljer placering av kontrollen över den internationella fysiska distributionen.Analysen visar pÄ att de faktorer som i störst utstrÀckning pÄverkar multinationella företag vid detta beslut Àr deras egen omsÀttning samt erfarenhet av att vara ett multinationellt företag.Slutsatsen för denna undersökning blir följaktligen att ett multinationellt företag vÀljer placering av kontrollen beroende pÄ vilken fas företaget befinner sig i. Dessa faser identifieras i denna undersökning som Traditionell centralisering, Effektiv decentralisering och HÄllbar centralisering..

Hur ska smÄ retailbanker konkurrera pÄ den nordiska marknaden?

Bankmarknaderna Àr inne i en förÀndringsprocess tillföljd av teknikutveckling och ökat personligt inflytande över den egna ekonomin. Detta stÀller nya krav pÄ smÄ retailbanker och de mÄste hitta nya sÀtt att skapa relationer med kunderna. Studien jÀmför fyra smÄ nordiska retailbanker och vilka hot och möjligheter de stÄr inför. Genom att studera vilka resurser bankerna har till förfogande drar vi slutsatser om hur bankerna ska agera för att hantera dessa..

Value at Risk pÄ den nordiska elmarknaden : En simulerings- och jÀmförelsestudie

Behovet av beslutssto?dsystem o?kar sta?ndigt bland fo?retagen va?rlden o?ver. Fo?r att ett beslutssto?dsystem skall vara anva?ndbart och generera en nytta till ett fo?retag, sa? finns det krav pa? att den information som visualiseras skall uppna? en viss datakvalitet. Sa?ledes a?r syftet med detta arbete att underso?ka vilka problem som uppsta?r vid utveckling av dashboards i stra?van efter att uppna? en ho?g datakvalitet.I stra?van efter att identifiera vilka problem och sva?righeter som uppsta?r vid utveckling av dashboards fo?r beslutssto?d sa? utfo?rdes intervjuer med sex olika utvecklare av dashboards fra?n olika fo?retag i Sverige.

En studie om för- och nackdelar med externa ledamöter i smÄ och medelstora familjeföretags styrelser.

Familjea?gda fo?retag har oftast en styrelse besta?ende av a?gare och i vissa fall, na?gon eller na?gra familjemedlemmar till a?garen. Detta kan bidra till att styrelsen inte na?r sin fulla potential. Ett flertal forskare inom verksamhetsstyrning och familjefo?retag argumenterar fo?r vikten av att tillsa?tta externa ledamo?ter till familjefo?retags styrelser.

1 NĂ€sta sida ->